Helsingin yliopiston luontopääomakartoitus kampusalueilla

Helsingin yliopisto on aloittamassa selvittämään luonnon monimuotoisuusarvoja kampusalueilla. Yhtenä osana tätä selvitystyötä toteutetaan lajistokartoituksia neljällä kampusalueella: keskusta, Kumpula, Meilahti ja Viikki. Kartoituksia toteutetaan neljällä eri lajiryhmällä, linnuilla, kukkivilla kasveilla, päiväperhosilla ja kimalaisilla hehtaarin ruuduissa (kuva 1). Kartoituksiin voi osallistua kuka tahansa lajistoa tunteva. Tarkemmat ohjeet löytyvät alta.

Kuva 1. Kumpulan Kampusalue jaettuna hehtaarin tutkimusruutuihin.

Miten osallistua? Pikaohje:

• Kartoitus toteutetaan hehtaarin (100 m x 100 m) ruuduissa ja ruutujen kartat sekä ohjeet ovat ladattavissa tästä: Keskusta, Kumpula, Meilahti, Viikki eteläosa ja Viikki pohjoisosa). Printtaa kartta mukaan maastoon, niin tiedät missä ruudussa liikut. Ruudut on numeroitu.
  • Kartoitukset tehdään käyttäen Suomen Lajitietokeskuksen ’Mobiilivihko’-sovellusta, joka löytyy sekä Android- että iPhone-puhelimille. Lataa sovellus ennen kartoituksen tekemistä.
  • Mobiilivihkossa on ’täydelliset listat’: ’Lintuatlas’ (linnut), ’Päiväperhoset’, ’Näyttävät kukkijat’ (kasvit) ja ’Kimalaiset’. Valitse näistä se lajiryhmä, mitä haluat kartoittaa. Paras kartoitusaika on touko-heinäkuu (linnut aamuisin touko-kesäkuussa). Havainnoi hyönteisiä päivällä, mielellään aurinkoisella säällä.
  • Appi rekisteröi kartoituksen aloitusajan ja kulkemasi reitin, joka näkyy kartalla. Appi antaa valitsemastasi lajiryhmästä lajilistan, josta tulee valita havaitsemasi lajit. Lintujen, kimalaisten ja perhosten osalta voit ilmoittaa myös lukumäärän. Kasveilla valitaan elinvaihe-luokka : ’verso’, ’kukka’ tai ’siemen/hedelmä’
  • Mene valitsemaasi kartoitettavaan ruutuun ja laita mobiilivihko-appi päälle ja avaa haluamasi lajilista. Tällöin appi tallentaa automaattisesti aloitusajan. Yritä pysyä kartoitettavan ruudun sisällä ja käytä ruudun kartoittamiseen vähintään 15 min. Suositus on 30 min. Yhden ruudun ehtii kartoittaa esim. lounastauolla tai ennen töihin tuloa.
  • Valitse lajilistasta ne lajit, jotka havaitsit kyseisen ruudun sisäpuolella. Mikäli havaitset muita listan lajeja ruudun ulkopuolella (esimerkiksi laulavan linnun tai lentävän perhosen), niin voit merkitä niiden sijainnin kartan avulla painamalla kartassa havainnon sijaintia. Tällöin ilmestyy ilmoitusvalikko, jolla voit lisätä lajihavainnon. Täydellisten listojen etu on siinä, että samalla kertyy myös tietoa mitä listalla olevista lajeista havainnoija ei ole havainnut eli ns. nollahavainnot.
  • Kun olet valmis, paina Lopeta-painiketta. Järjestelmä ilmoittaa tällöin automaattisesti lopetusajan.
  • Tarkista, että lajilistan täydellisyys on merkitty (vaihtoehto B), ja lisää tarvittaessa esimerkiksi paikannimi ja kartoitetun ruudun koodi, joka löytyy kartasta. Lähetä lista joko luonnoksena tai, jos olet valmis, suoraan julkisena.
  • Täydellisiä listoja voi täyttää eri lajiryhmistä muuallakin Suomessa. Listojen täyttämisestä löytyy lisätietoja täältä.
  • Maastossa liikkuessa huomioithan paikalliset liikkumisrajoitukset, kuten yksityis- ja viljelyalueet.